Plaatsing Visbos

Donderdag, 14 december 2023

Woensdag 13 december j.l. is in samenwerking met Sportvisserij Limburg een vissenbos geplaatst in onze visvijver. Dit vissenbos is een onderwater structuur van metalen kooien met hierin 4 jarig wilgenhout. In het vissenbos zitten grote en kleinere openingen. Hierin kunnen de vissen, en dan met name de kleinere openingen. Hierin kunnen vissen, en dan met name de kleinere vissen schuilen vissen voor schuilen predatoren. Een groot probleem voor de vissenvan 10 tot 35 centimeter is namelijk de aalscholver. Onze vijver bevat weinig schuilmogelijkheden voor vissen. Elke winter als het water helder geworden is wordt onze vijver bezocht door aalscholvers die de vissen dan makkelijk kunnen vangen. We hopen dat dit vissenbos genoeg bescherming bied voor de kleinere vis om groot genoeg te worden om niet als maaltijd te eindigen. Verder bied dit vissenbos een toename van natuurlijk visvoedsel doordat insecten, algen en zoetwater mosselen hierin gaan nestelen,. Dit vissenbos is ook een uitstekend paalsubstraat voor diverse vissoorten. En als jonge vis uitkomt is het een dopgroeigebied voor jonge vis. Kortom we hopen komend jaar de voordelen te zien en hopen op een bevredigende visvangst.